woensdag 18 juni 2014

Hamsteren of na-apen?

Je hebt (L)ikkers en Volgers

Individualisme… ik hoor het woord steeds vaker vallen en neem het zelf ook regelmatig in de mond. Over dat mensen zo op zichzelf gericht lijken, levend in hun eigen wereldje en alleen aan zichzelf denkend. Apart eigenlijk want we zijn ook echte volgers. Kom je het station uit op weg naar de NS-bussen dan volg je ‘de massa’. Pak je de auto dan volg je TomTom dus verkeersborden lezen lijkt overbodig. Denken we nog na? Over wat jij vindt en wilt? Of ben je een (L)ikker en Volger?

Ikkers

Vorige week zat er weer ‘zo’n beller’ in de treincoupe waar ik ook een plaatsje had bemachtigd tijdens de drukke avondspits. Je kent ze wel, van die mensen die zo hard tetteren dat de hele coupé weet wat ze die avond eten. Alsof hij alleen op de wereld was belde de jongeman met oma, vervolgens met een vriend en daarna een vriendin om te vertellen dat hij ingeloot is voor de studie Geneeskunde. Nummer 218 is hij. Van harte trouwens, vind het fijn voor je, ook je enthousiasme kan ik waarderen, behalve het feit dat ik drie keer je verhaal heb gehoord. De beller leek zich totaal niet bewust van zijn omgeving. IK zit in de trein, IK heb goed nieuws dus IK bel omdat IK nu wil bellen.

Volgers
De dag erna; lesje Body Pump bij de sportschool. Voor de niet pumpers: je doet drie maanden dezelfde oefeningen. Afijn… we hadden een instructeur ‘in opleiding’. Deed het prima… alleen ging ze de mist in bij de telling. En wat doet de hele zaal, die al twee maanden deze les volgt… juist; volgen. Ik stond achterin de zaal en verbaasde me over het kuddegedrag; 25 man/vrouw deed -gewoon, uit de maat, ik denk zelf niet na, zij is toch de instructeur- de oefening, uit-de-maat, mee.

(G)een nummer
Interessant dit gedrag. Zeker als je bedenkt dat we afstammen van de apen. En de chimpansee is een heel sociaal dier en staat op 1 in de top 10 van de meeste intelligente dieren. Maar zijn wij mensen wel zo sociaal en intelligent? Of lijken we meer op hamsters? Die leven liever alleen. Ze lopen in het molentje, doelloos lijkt het, zonder na te denken of ze misschien eens linksaf willen slaan. Ze nemen het voer mee naar hun holletje. Lekker eten voor zichzelf, voor mij, voor IK. Bij hamsters is dit een patroon vanuit de tijd dat ze nog geen huisdiertjes waren. Er was toen niet altijd eten voorhanden dus gingen ze hamsteren. Voor veel mensen is er wel eten voorhanden. En toch hamsteren we. Wat is er gebeurd waardoor ik vaker IK hoor dan WIJ. WIJ betekent niet dat je opgaat in de massa. Je hoeft geen nummer (218) te zijn. Vraag jij je ook wel eens af: wat vind IK hiervan?  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten